W dobie rosnącej popularności ręcznie wykonanych produktów, sprzedaż rękodzieła w Internecie staje się coraz atrakcyjniejszym sposobem na dodatkowy dochód lub rozpoczęcie własnego biznesu. Wiele osób zastanawia się, gdzie i jak legalnie sprzedawać rękodzieło, nie zakładając przy tym firmy. Na szczęście, w Polsce istnieje opcja działalności nierejestrowanej, która pozwala sprzedawać rękodzieło bez konieczności rejestracji działalności gospodarczej, o ile spełnione są określone warunki. W tym artykule opisuję, jak funkcjonuje taki model sprzedaży, omawiam zalety i wady korzystania z popularnych platform sprzedażowych, takich jak OLX czy Allegro, oraz prezentuję internetowe galerie rękodzieła jako ciekawą alternatywę dla twórców poszukujących nowych kanałów dotarcia do klientów.
Zanim zdecydujesz się na sprzedaż w Internecie, sprawdź jak się na to przygotować – przeczytaj mój poprzedni wpis: Czy zarabianie na pasji na pewno jest dla Ciebie?
Tematem tego wpisu jest sprzedaż rękodzieła w Internecie – legalnie i bez firmy. Dlatego jeśli jeszcze nie znasz działalności nierejestrowanej, to najwyższy czas, aby się zapoznać! To obecnie najlepszy sposób aby legalnie sprzedawać rękodzieło przez małych twórców.
Nierejestrowana działalność gospodarcza – a co to takiego?
Kiedyś, nad każdą sprzedażą bez firmy, ciążyło widmo kary z urzędu skarbowego. Na szczęście, w 2018 roku wprowadzono możliwość sprzedaży swoich produktów bez zakładania działalności gospodarczej, o ile spełnia się określone warunki.
Na działalności nierejestrowanej możesz zanotować w jednym miesiącu sprzedaż za kwotę nieprzekraczającą 75% aktualnej płacy minimalnej (brutto). W momencie pisania tych słów jest to 3225 zł.
Co istotne- jest to kwota, za którą sprzedajesz produkt (wraz z kosztami materiałów i wysyłki), a nie Twój zarobek „na czysto”. Ta kwota to tzw. PRZYCHÓD. Skąd będziesz wiedziała, czy nie przekraczasz limitu? Jako sprzedawca prowadzący działalność nierejestrowaną masz obowiązek spisywać dzienne przychody. Najwygodniej jest robić to w excelu i sumować kwoty z kolejnych dni.
A co z kosztami? Je także możesz spisywać (ale nie ma takiego obowiązku) i na koniec roku odjąć od kwoty przychodu, gdy będziesz rozliczać swoją działalność w zeznaniu podatkowym. Bo tak właśnie rozlicza się NDG – wpisując roczny przychód z odjęciem kosztów, w odpowiedniej rubryce w formularza PIT-36. Od tej różnicy zapłacisz podatek.
Jednak, warunkiem odliczenia kosztów jest posiadanie imiennej faktury (paragon nie wystarczy!) za dokonany zakup. Podczas zakupów przez Internet, czy zamawianiu usługi wysyłki firmą kurierskiej bez problemu uzyskasz taką fakturę.
Niektóre rodzaje działalności nierejestrowanej wymagają zezwolenia, czy kasy fiskalnej, dlatego przez rozpoczęciem sprzedaży zapoznaj się z zasadami prowadzenia takiej działalności, najlepiej na stronie rządowej http://www.biznes.gov.pl. Na NDG można sprzedawać gotowe produkty, ale nie usługi- to też istotne!
To tyle z formalności- czas na konkrety. Dowiedz się, gdzie sprzedawać!

Platforma platformie nierówna
Być może masz już pewne doświadczenie w sprzedaży na platformach takich jak OLX czy Allegro. Być może też prezentujesz swoje produkty na grupach Facebookowych.
To dobre platformy na start – ja też tak zaczynałam. Mają one jednak pewne wady, które na dłuższą metę mogą bardzo irytować i blokować Twój biznes. Są to m.in. limity darmowych ogłoszeń.
Z moich obserwacji wynika, że podstawowymi problemami sprzedaży rękodzieła na platformach ogólnych są, niestety, oczekiwania klientów co do ceny. Zauważyłam, że na grupach sprzedażowych ceny bardzo często są zaniżane, a jeśli ktoś wystawi swój produkt za (adekwatną moim zdaniem) wyższą cenę – naraża się na krytykę. Wygrywa ten, kto ma najtaniej.
Innym istotnym problemem może być nieotrzymanie zapłaty od klienta lub sytuacja, gdy klient po prostu przestaje się odzywać.
To nie oznacza oczywiście, że Tobie sprzedaż na takich platformach idzie źle. Być może jesteś zadowolona z tamtejszej klienteli. Chcę Ci jednak pokazać, że istnieją inne miejsca w sieci, w których Twoja praca będzie wyceniana lepiej, a Ty – co będzie naturalną konsekwencją – zarobisz więcej.
A może internetowe galerie rękodzieła?
Wyobraź sobie teraz sytuację, że spacerujesz po galerii handlowej i widzisz sklep znanej marki. Wchodząc tam, wiesz mniej więcej jakiego przedziału cenowego się spodziewać.
Tak samo jest z platformami przeznaczonymi typowo do sprzedaży rękodzieła. Klienci udający się na zakupy na takiej stronie wiedzą, że ceny tam będą nieco wyższe, niż np. w sklepie Internetowym znanej sieciówki. A jeśli dochodzą do tego przejrzysty układ kategorii, ładne zdjęcia produktów i bezpieczne płatności – mamy sytuację idealną.
W takim miejscu są Twoi klienci – osoby gotowe zapłacić więcej za oryginalny, wykonany z sercem produkt.
Zasada działania takiej galerii jest podobna do sprzedaży w sklepach stacjonarnych, gdzie rękodzielnicy wystawiają swoje rzeczy w tzw. komis. Sprzedawca, do ceny zadeklarowanej przez rękodzielnika, dolicza swoją prowizję i za taką powiększoną kwotę sprzedaje produkt. Gdy produkt się sprzeda, rękodzielnik otrzymuje swoją pożądaną kwotę, a sprzedawca prowizję.
W internetowych galeriach rękodzieła (zwanych też czasem „butikami”, co tylko podnosi ich prestiż w oczach klientów), w zamian za możliwość prezentowania produktów w jej witrynie, pobierana jest od sprzedawcy prowizja. Co istotne – cena, którą widzi klient jest ceną już z prowizją. Dlatego musisz tak wyliczyć cenę produktu, aby nie musieć dokładać do interesu.
Warto wspomnieć jeszcze o sposobach rozliczenia płatności. O pobranie pieniędzy od klienta dba sama platforma sprzedażowa. Po opłaceniu zamówienia, kwota jest zablokowana – co jest bezpieczne zarówno dla sprzedawcy, jak i klienta. Jeśli realizacja zamówienia zakończy się powodzeniem, raz w miesiącu otrzymasz zarobione w tym okresie pieniądze na swoje konto bankowe.
Dla kogo jest sprzedaż w internetowych galeriach rękodzieła?
Sprzedaż w galeriach internetowych jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą wydawać pieniędzy na założenie i utrzymanie własnego sklepu Internetowego, albo po prostu nie mają czasu nim zarządzać. I oczywiście tych, które chcą legalnie sprzedawać swoje rękodzieło. W takiej galerii musisz tylko zadbać o prezentację produktu, o pilnowanie stanów magazynowych i terminową realizację zamówień. O promocję, prezentację i ściągnięcie klientów najczęściej dbają już same witryny – a przynajmniej powinny!
Na co więc zwrócić uwagę, wybierając swoje miejsce na sprzedaż? O tym będzie w kolejnym wpisie.